realgymnasiet.blogg.se

En plats för alla insändare. låt åsikterna hagla!

Diagnosen add

Publicerad 2014-11-06 08:14:23 i Allmänt,

Allt fler barn och ungdomar får diagnosen add/adhd, men trots det upplever jag att lärare och vuxna är okunniga om vad diagnosen innebär. Tillexempel i skolan är det ett stort problem när uppgifter inte anpassas efter ens svårigheter och när lärarna inte lyssnar och inte försöker förstå. Det dem inte riktigt förstår är att uppgifter som egentligen är så enkla är tio gånger svårare för den med diagnos, att ställa sig och redovisa för en klass är som att ställa sig inför hela världen och berätta om ett problem och med det menar jag att situationer som är jobbiga blir för mig tio gånger värre och påverkar mitt psyke. Alla tankar och allt oro snurrar inne i huvudet för att självförtroendet inte är på topp, när man då ska göra någonting som är jobbigt rasar hela världen samman och man vill bara stänga in sig i ett mörkt rum och skita i allt. När man får en uppgift som man inte förstår är det inte alltid självklart att man vågar säga till utan man går hem och försöker lösa den för man framstå dum eller annorlunda men i självaverket så vet man hela tiden med sig själv att man inte kommer att klara det. Det gör också att man väljer att fly från sina problem genom att lägga den åt sidan och säga att man gör läxan sen. Det är inte alltid så lätt att beskriva vad eller hur man känner för ibland vet jag knappt själv. När man inte blir lyssnad på så känner man sig sviken av det vuxna samhället och ibland även bortglömd.

För att lösa detta problemet tycker jag och andra jag känner med diagnos att lärare och skola är skyldiga oss att vara välmedvetna om vad diagnosen innebär. Men lärare som inte har add/adhd vet ju inte hur svårt det kan vara att leva med just denna diagnos, jag vet om att det inte alltid är lätt att förstå eller sätta sig in i våra situationer men då måste man också lyssna och försöka förstå vad det är som är svårt och försöka ge oss hjälpen vi säger att vi behöver. Och innebär det då att skolan måste ha mer resurser så borde det finnas på skolan. Man måste bli medveten om att bara för att man har en diagnos så är man inte likadan som någon med samma diagnos därför behövs det flera olika resurser. Men det viktigaste just nu är att lärarna lyssnar och försöker förstå.

Den här länken kanske hjälper er att förstå.

http://www.youtube.com/watch?v=HAXVb5yjiFU

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela